Jednoduché cukry v jídelníčku

V minulém článku jsme probrali sacharidy obecně, dnes bychom se zaměřili na sacharidy jednoduché. Jsou tvořeny buď jednou molekulou – monosacharidy nebo dvěma molekulami – disacharidy.

Mezi monosacharidy patří glukóza, označovaný také jako hroznový cukr. Glukóza je obsažena téměř ve všech sacharidech. Pokud nyní mluvíme o jednoduchých cukrech, nejvíce glukózy konzumujeme v běžném cukru (řepný i třtinový). Pro správné využití glukózy v organismu je potřeba hormon Inzulin. Hladina glukózy v krvi se označuje jako glykemie. Čím vyšší je hodnota glykemie, tím vyšší je hladina Inzulínu. A jak jsme již psali minule, Inzulin v tukové tkáni zvyšuje tvorbu tuku. Pokud si chceme udržet štíhlou postavu, vysoká hladina Inzulínu v krvi nám proto nepomůže. Navíc při takovém opakovaném zvýšení může postupně dojít k tzv. „rezistenci na Inzulín“, tedy ke stavu, který předchází cukrovce II. typu.

Druhý nejvíce konzumovaný monosacharid je fruktóza, jinak také ovocný cukr. Ten se v přírodě vyskytuje v ovoci, medu a v cukru. Fruktóza se v našem těle chová odlišně než glukóza. K metabolismu nepotřebuje Inzulin, ale je transportována přímo do jater, kde je dále metabolizována. Proto při nadužívání fruktózy může dojít k jejich poškození. Navíc fruktóza zvyšuje hladinu hormonu Ghrelinu, který podporuje chuť k jídlu. Fruktózy obsažené v ovoci se nemusíme bát, škodlivá je konzumace fruktózy průmyslově vyrobené z kukuřice, tzv. fruktózový sirup (high-fructoze corn syrup), nebo jiný sirup s vysokým obsahem fruktózy (agávový, datlový). Sladidla s obsahem fruktózového nebo glukózo-fruktózového sirupu se hojně využívají pro slazení různých potravin. Proto může být jeho celkový denní příjem vysoký. V takovém případě může hrozit ztukovatění jater, cukrovka II. typu, nadměrné ukládání tuku v oblasti břicha a další.

Posledním z monosacharidů je galaktóza, v přírodě je součástí laktózy tedy cukru mléčného.

Nejčastější disacharidy v potravě jsou sacharóza (složená z jedné molekuly glukózy a jedné molekuly laktózy), laktóza (složená z jedné molekuly galaktózy a jedné molekuly glukózy) a maltóza (složená ze dvou molekul glukózy).

Sacharózou si běžně sladíme. Získává se z cukrové řepy nebo z cukrové třtiny. V jídelníčku je asi nejčastěji konzumovaným cukrem. Najdeme ji ve všem sladkém, tedy pečivu, sladkých nápojích, slazených cereáliích, slazených jogurtech. Vzhledem k tomu, že je tvořena z 50% z glukózy, platí zde vše, co již bylo o glukóze výše napsáno. Rozdíl mezi tím, jaký cukr používáme, zda bílý řepný nebo tmavý třtinový nebo třeba med, není příliš velký. Kalorická hodnota a vliv glukózy je stále stejný.

Laktóza je složena z jedné molekuly galaktózy a jedné molekuly glukózy. Vyskytuje se v mléce a mléčných výrobcích. Díky enzymu laktáza, kterým jsou vybaveny střevní buňky, je laktóza štěpena na menší jednotky, které potom mohou být vstřebány. Pokud tento enzym chybí, je tento stav označován jako laktózová intolerance. V takovém případě je nutné potraviny s obsahem laktózy z jídelníčku vyloučit.

Maltóza, označována také jako sladový cukr, vzniká při štěpení škrobu při klíčení ječmene. Nachází se ale také např. v medu. Díky složení (2 molekuly glukózy) má nejvyšší glykemický index.

Náš jídelníček by měl obsahovat především jednoduché cukry, které se přirozeně vyskytují v potravinách – ovoce a neslazené mléčné výrobky. Ostatní, tzv. přidané cukry, bychom měly omezit. Stačí dodržovat několik jednoduchých doporučení:

- Pít jen neslazené nápoje. Vyloučit zcela všechny limonády i ty s obsahem umělých sladidel.
- Nekupovat žádné doslazované výrobky – sladké pečivo, slazené jogurty, slazené cereálie, sušenky, bonbony apod…
- Při vaření a pečení doma lze pro slazení použít čerstvé nebo sušené ovoce, v receptech lze původní množství cukru snížit až na polovinu
- Omezit i používání alternativních sladidel a umělých sladidel.


Srovnání různých druhů sladidel přinášíme v následující tabulce. Důležité je složení, množství fruktózy a celkové množství sacharidů. Při používání náhradních sladidel bez obsahu cukru je nutné si uvědomit, že také není zcela bez rizika. Sladká chuť v ústech, bez příslušného zvýšení krevního cukru vede v našem organismu k řadě různých reakcí, jejichž výsledkem může být až vyplavení stresových hormonů, které opět může poškodit naše zdraví. Je také známo, že používání umělých sladidel nevede k nějakému zásadnímu poklesu obezity v populaci.

Mobirise

Adresa

K Vystrkovu 1883/14
Praha 12, Modřany
Vchod zadem z parku

Kontakty

Masáže: +420 731 445 449
Manikúra: +420 777 966 106
Výživové poradenství
+ 420 777 966 106
+ 420 731 445 449
Email: salonrenesance@gmail.com

Feedback

Pošlete nám zpětnou vazbu, abychom mohli udělat vše pro to aby se Vám u nás líbilo. Těšíme se na vaši další návštěvu.

Salon Renesance

Mobirise

This website was started with Mobirise theme