Tuky v jídelníčku

Další z makroživin jsou tuky. Přestože je pro některé lákavá představa omezit výrazně tuky v jídelníčku, ať již z důvodu redukce váhy nebo ze zdravotních důvodů, určité množství tuků musíme v jídelníčku ponechat. Mají totiž v našem organismu své nezastupitelné funkce. Tvoří energetickou zásobárnu těla, mají funkci tepelné a mechanické obrany, jsou součástí buněčných membrán a obalů neuronů, jsou nutné pro tvorbu pohlavních hormonů a žlučových kyselin a dále také umožňují vstřebávání některých vitamínů (A, D, E, K).

V potravě můžeme jednoduše tuky rozdělit podle původu na živočišné a rostlinné. Jiné dělení tuků je podle složení, tedy podle toho, jaký typ mastných kyselin (MK) obsahují.

Tuky obsahující především nasycené MK se vyskytují v živočišných tucích. Rostlinné tuky obsahující tyto nasycené MK jsou palmový a kokosový. Obecně mají tyto tuky tuhou konzistenci a doporučují se v jídelníčku omezit.

Tuky s převažujícím obsahem nenasycených MK jsou rostlinné oleje. Mají kapalnou konzistenci a doporučují se jako hlavní zdroj tuků v potravě. Pozitivně ovlivňují hladinu cholesterolu, přispívají ke zdraví srdce a cév, snižují tvorbu krevních sraženin, u dětí podporují růst a správný duševní vývoj. Nejkvalitnější nenasycené MK jsou obsaženy v rybím tuku především mořských ryb. Jsou to omega 3 nenasycené MK, které se řadí mezi tzv. esenciální. To znamená, že si je naše tělo nedokáže syntetizovat, a proto je musíme přijímat v potravě. Jejich účinky na organismus jsou nezanedbatelné. Z toho tedy vyplývá nutnost zařazovat pravidelně mořské ryby do jídelníčku.

Naopak nejškodlivější jsou tuky obsahující transmastné kyseliny. Ty vznikají při zahřívání tuků na vysokou teplotu při smažení nebo průmyslovou hydrogenací – ztužováním tuků. Zvyšují hladinu LDL cholesterolu (zlý cholesterol) a snižují hladinu HDL cholesterolu (ochranný cholesterol), zvyšují hladinu triglyceridů (tukových částeček) v krvi a zvyšují hladinu lipoproteinu A, jednoho z rizikových faktorů kardiovaskulárních chorob. Nejčastějšími zdroji jsou některé druhy sladkého pečiva a zákusků, sladké sušenky s tukovou náplní a čokoládovou polevou, pokrmy rychlého občerstvení, ale i doma smažená jídla.

Tuky jsou nejvydatnějším zdrojem energie. 1 g tuku obsahuje zhruba 38 kJ (9 kcal), což je dvakrát víc než v případě sacharidů nebo bílkovin. Z tuků bychom měli hradit 25 – 30 % denní dodávky energie. Přestože vyloženě škodlivé jsou pouze tuky s obsahem transmastných kyselin, v jídelníčku by měly převažovat zdroje tuků s větším podílem nenasycených MK, tedy více tuků rostlinných (kvalitní oleje, ořechy, semínka) a ryb (především mořských) a méně tuků živočišných (tučná masa a uzenářské výrobky, tučné mléčné výrobky).

Adresa

K Vystrkovu 1883/14
Praha 12, Modřany
Vchod zadem z parku

Kontakty

Masáže: +420 731 445 449
Manikúra: +420 777 966 106
Výživové poradenství
+ 420 777 966 106
+ 420 731 445 449
Email: salonrenesance@gmail.com

Feedback

Pošlete nám zpětnou vazbu, abychom mohli udělat vše pro to aby se Vám u nás líbilo. Těšíme se na vaši další návštěvu.

Salon Renesance

Create a free website - Click now